Ontdekkingstocht door het binnenland van IJsland – Kerlingarfjöll

Neem een kijkje in mijn reisdagboek, hier deel ik mijn kennis en ervaringen over IJsland.

Wil jij reisadvies naar IJsland? Neem dan hier contact op met mij.

Eind 2016 boekten Simon en ik onze vliegtuigtickets om in augustus 2017 naar IJsland te vliegen. Maanden gingen voorbij en voor we het wisten zaten we op het vliegtuig. YES, mijn geluk kon niet op. Op het vliegtuig worden we begroet in het IJslands “Góðan daginn og velkominn”. Mijn hart maakt een sprongetje. Als je mij ergens enthousiast mee krijgt is het wel met die woorden, nog even en we zetten voet op IJslandse bodem. In IJsland verwelkomt mijn neef Palli ons, hij heeft meer weg heeft van een vrolijke kerstman dan een Viking.

Wandelen in Kerlingarfjöll, daar kijk je van op.

Op dag 3 trokken Simon en ik samen met Inge, een vriendin die ondertussen al een week in IJsland het zuiden had verkend, naar Kerlingarfjöll (letterlijk vertaald: het heksengebergte). Daar zouden we een driedaagse wandeling (een lus) doen, maar dan in twee dagen. We huurden op voorhand een 4×4, pakten onze rugzakken zo licht mogelijk en namen enkel het essentiële mee. De trektocht die we voor ogen hadden, was 39km. We kopieerden de pagina’s uit het boek “bergtochten op IJsland” van Jolanda Linschooten en staken de coördinaten in onze wandelgps. Dit kon niet foutlopen.

Reisadvies IJsland Kerlingarfjoll binnenland highlands
De laatste afslag richting Kerlingarfjöll.

‘s Avonds kwamen we toe op onze bestemming in Kerlingarfjöll, we aten snel iets en kropen de tent in. De volgende ochtend ruimden we onze tent op en waren we klaar om aan ons avontuur te beginnen. Voor we vertrokken staken we nog even ons licht op in de hut voor het weerbericht. Vandaag zou een stralende dag worden, maar morgen zou het regenen. Ok, daar zijn we op voorzien. Zonnecrème smeren en vertrekken. Na 1,5 km werden we voor het eerst op de proef gesteld: we moesten de groene houten staken volgen. Wat in dit gebied niet evident was, alles is steen, grind of mos. Geen stok te bekennen. Mocht je dit ooit zelf tegenkomen, ga dan niet ‘op gevoel’ wandelen, zorg dat je kan navigeren op basis van je kaart, kompas of wandelgps en ga dan verder.

Wandelgps wandelkaart ijsland kerlingarfjoll binnenland
Neem altijd een wandelkaart of wandelgps mee als je gaat hiken

Dat is exact wat we deden en niet veel later zagen we de eerste stok opduiken. We waren vertrokken. De algemene richting van onze wandeling werd al snel duidelijk. We zouden rond Kerlingarfjöll stappen, ik kreeg even een koude rilling bij de gedachte dat we hier moederziel alleen waren en ons tentje gingen moeten opzetten. En even dacht ik terug aan de IJslandse griezelverhalen die mijn papa altijd vertelde toen ik klein was. Gelukkig waren de heksen en weergoden ons goed gezind. De IJslandse zon was za-lig. Heerlijk warm met een frisse, stevige bries.

zonnecrème zon wandelen hiken kerlingarfjall highlands binnenland interior
Wees voorbereid op alle weersomstandigheden.

De volgende uitdaging: een riviertje met gletsjerwater oversteken. Wandelschoenen uit, doorwaadschoenen aan en broek omhoog. We zochten een ondiepe plek met weinig stroming. Mijn voet duikt onder tot aan mijn scheen, de kou schiet omhoog door heel mijn lichaam en mijn hersenen blokkeren. Maar ik moet door, er is geen bruggetje of omweg rond de rivier. This is it. Tweede, derde, vierde, vijfde stap. “Ik ben er bijna” dacht ik. Mijn ademhaling ging sneller en sneller. Wow, ik had niet verwacht dat de impact zo groot zou zijn. Ik stap uit het water en plof neer op het zachte mos. Mijn schoenen waren nu gevuld met water en moesten zo snel mogelijk uit. Ik voelde een traan over mijn wang rollen. Wat een mentale beproeving was dit. Simon en Inge hadden het er minder moeilijk mee. Toch gek hoe je lichaam reageert op die dingen. Uiteindelijk volgden er nog een stuk of 7 rivieren waar we door moesten, enkel bij de laatste kon ik zonder hyperventileren oversteken.

doorwaadschoenen water rivercrossing rivier oversteken
Doorwaadschoenen zijn in Kerlingarfjöll geen overbodige luxe.

Ondertussen begon het te schemeren, we hadden graag tot in de helft van onze wandeling geraakt, maar dat zat er niet meer in. Beter het zekere voor het onzekere nemen met de tent opzetten op een min of meer beschut plekje. Ons avondmaal uit een zakje smaakte heerlijk. We gingen snel slapen om zoveel mogelijk te recupereren tegen de ochtend. ‘s Nachts begon het te regenen en te waaien. Zonder oordopjes had ik de slaap niet kunnen vatten. De volgende ochtend begonnen we er vroeg aan, ontbijt kwam opnieuw uit een zakje, hemels!

tent camping ijsland kerlingarfjoll binnenland
Je tent opzetten in het donker is geen pretje, begin er op tijd aan.

De zon was ook weer van de partij, vol nieuwe moed staken we er een goed tempo in. Het was zalig wandelen, in de verte zagen we de gletsjer Langjökull liggen. Heel de dag kregen we onbeschrijflijk mooie vergezichten te zien. We wandelden over rotsen, losse stenen, zand, grind, mos, door water, sneeuw en het beste moest nog komen. We staken de kloofachtige vallei Hverabotn over en moesten nu een heel eind omhoog. De zwavelgeur kwam ons tegemoet, we waren in de buurt van een geothermisch gebied. De rookpluimen rezen op uit de grond en we volgden een kokend riviertje. We moesten nu stijl omhoog op een kleiachtig pad, op handen en voeten want het gewicht van de rugzak trok ons naar achter. op dit punt waren we al erg moe, het was soms ook zoeken naar de juiste route waardoor we (achteraf gezien op de wandelgps) 10km teveel hadden gewandeld. We waren alledrie doodop, maar we konden nu niet stoppen. We hadden nog ongeveer 7km te gaan. Het landschap ging op en af, en op en af. Prachtig, maar oh zo vermoeiend.

sneeuw zon kerlingarfjall binnenland ijsland reisadvies reisplan itinerary hike trektocht dagtocht
In de volle zon over een dikke laag sneeuw.

Voor het volgende beekje hoefden we onze schoenen niet uit te doen, er lag een bruggetje over. Dit kon maar één ding betekenen… We zijn in Hveradalir, een meer toeristisch deel van Kerlingarfjöll. Hier kan je over kleine bruggetjes en paadjes het geothermisch gebied verkennen. Deze plek kan je ook bezoeken zonder twee dagen te wandelen, er is een parking vlakbij. Houd er rekening mee dat je weldegelijk een 4×4 nodig hebt om hier te geraken, technisch gezien kan je hier geraken met een gewone wagen, maar geen enkele autoverhuurmaatschappij zal dit toelaten. Ga je het binnenland in? Huur dan een 4×4, neem de bus of boek een tour.

Hveradalir fumarolen geothermisch gebied vulkanisch
Hveradalir is een geothermisch gebied met kokende beekjes en dampende grond.

We genoten met volle teugen van deze prachtige omgeving, echt buitenaards was het. We naderden het einde van ons avontuur, onze batterijen waren plat, onze benen voelden als lood, maar het gevoel van overwinning en dankbaarheid overtrof alles. Dat we dit mochten meemaken was ongelooflijk. Het was een mentale strijd door een prachtige omgeving, een ervaring die we nooit zullen vergeten. We zetten onze tent op, genoten samen van ons avondmaal uit een zakje en kropen voldaan in onze slaapzak.